keskiviikko 31. elokuuta 2016

Tehtävät 1.9.2016

Bensiinimoottorin polttoaine ja pakokaasulaitteet
1. Polttoaineen syöttötavat.
2. Lambda säätö.
3. Katalysaattori
     -Toiminta
     -Rakenne


1. Kaasutin ja ruisku, eli polttoaineen suihkutus järjestelmä. Kaasuttimella ei voi säädellä polttoaineen syöttöä niin tarkasti. Suihkutusjärjestelmässä polttoaine työnnetään ruiskusuuttimesta kovalla paineella, jolloin se hajoaa sumuksi. Erilaisia suihkutusjärjestelmiä: Yksipisteruisku, jatkuva ruiskutus, keskusruisku, monipisteruisku, ja suorasuihkutus.


2. Lambda-anturi on happitunnistin joka on sijoitettu pakoputken alkuun. Mittaa pakokaasun jäännöshapen määrää ja tiedottaa sen moottorinohjausjärjestelmälle, joka osaa muuttaa seoksen (ilma ja bensiini) sopivaksi. Toimiakseen anturi vaatii korkean lämpötilan. Lambda yleistyi katalysaattorin mukana. Lambda-anturi säätää myös moottorin hyötysuhdetta.




3. Katalysaattorin homma on saada ympäristölle haitallisen pakokaasun ja ulkoilman kesken syntymään reaktio, joka muuttaa pakokaasut vähemmän haitallisiksi päästöiksi. Kolmitoimikatalysaattori vähentää hiilivety-, hiilimonoksidi- ja typen oksidipäästöjä (jopa yli 90%). Katalysaattoreita on eri tyyppejä.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti